lördag 29 januari 2011

Dekorerade kakor a la Ann. Del 2.

Hejsan allihop!

Sorry för att det inte blivit några inlägg på ett par dagar... Jag har migrän i ganska hög frekvens, så när jag är frånvarande en stund, så är det inte för att jag vill utan för att jag ...måste.

MEN - nu är jag tillbaka och måste visa er resultatet av mina ansträngningar i kategorin dekorerade kakor.
Våga vinn, liksom... och våga förlora också.

:)
Att göra dessa dekorerade kakor var en ögonöppnare på många sätt och vis.

1) Jag gillade inte att "flooda" eller "dränka" kakorna. Ingen anledning egentligen, förutom att det inte behövs. Kakor är goda som de är och behöver egentligen inte något lager av torkat socker för att bli bättre. Don't get me wrong! De som kan göra det snyggt och elegant, skall fortsätta. Det är häftigt. Men ingenting för mig.

2) Jag gillade skarpt att glasera kakorna med små ansikten eller motiv, typ stjärnorna med små ansikten.

3) Jag lärde mig att man måste ha små tippar att spritsa med när man spritsar små kakor. Det tänkte jag inte på. Big mistake! Därav avsaknaden av detaljer på kakorna...

4) Om man skall spritsa och dekorera kakor så är det fint att ha många olika färger. Mina gelefärger hade torkat in, så jag använde vanliga hushållsfärger = inte samma resultat. Framför allt är det bra att ha en väldigt mörk färg (svart) så att man kan göra små saker som pupiller eller konturer. Alternativt kommer jag nog att beställa en penna (ätbart tusch) nästa gång också.

5) Klart jag kommer att göra det igen! Då skall jag göra figurer, typ Hello Kitty eller något sånt.  














































:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar