lördag 29 januari 2011

Gorgonzola, Roquefort och Saint Agur - världens godast ostar?

Brie Meaux, Parmesan Reggiano, Boursin, Mozarella (buffel), Gorgonzola, Roquefort och Saint Agur är några av mina favoritostar. Bara namnen är som musik i mina öron.
Ju starkare och ju mognare desto bättre.

Ja, svensk ost går ju inte av för hackor heller: lagrad Prästost, Brännvinsost, XO, lagrad Herrgård.

I Norge gör de två ostar de är stolta över; Tines brunost och Jarlsberg ("osten där smaken sitter i hålen"...!??! Bra reklam - not!!)

Brunost är ju hård getost, och det är jättegott. Smakar som en blandning mellan messmör och chévre som man hyvlar som en vanlig ost.
Smaskens. Den kommer från Tine (motsvarigheten till Arla) och heter Gudbrandsdalsost och den finns ju in nästan varenda svensk butik.
Köp den, den är fullsmockad med järn och protein, och den är jättegod.










bild lånad från matvareguiden.no







Grevé och Jarlsberg däremot är inte gott. I mitt tycke alltså. Min man gillar båda två, men jag är ledsen - de serveras inte här hemma. Smakar som gamla blöta fötter. Usch! 

Hahahaha, jag förstår dock paradoxen... Jag äter en möglig fransk ost som verkligen luktar gamla strumpor, men jag äter inte en hederlig Grevé för att den smakar gamla fötter. Men så är det!

Ikväll blir det just en kräääämig Gorgon, en skarp Roquefort och en stor mjuk bit Saint Agur:














:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar