torsdag 13 januari 2011

Smash cakes - en tårta som går till spillo..

Från det förlovade landet i väst - USA - kommer många grejer, en del otroligt bra och en del dåliga grejer men rätt som det är, kommer det också en del saker som känns... lite märkliga.


En sådan märklighet är begreppet "smash cake": den lilla tårtan på bilden är en sådan.





















Bild lånad från http://www.recipes.howstuffworkes.com/





Det är en tårta som är lagad för att bli mosad av små barn som fyller år. Och den skall gärna vara en identisk kopia, en miniatyr av den stora kalastårtan som alla andra på kalaset blir bjudna på. 

Jag är ambivalent. Å ena sidan är det ju jättegulligt att bebben får en egen liten tårta att mosa och äta. Å andra sidan ...aldrig har väl överflöd gjort sig så tydligt. En dekorerad minitårta, bara för att mosas av bebishänder...? Förutom foto-möjligheten, finns ju ingen ansledning att inte lillen skall kunna mosa en tårtbit skuren ur den stora tårtan.

Men som sagt. Jag är ambivalent till tusen. För visst är det gulligt.

Äh, jag tror att jag skall baka en sådan till min syster, när nya bebisen som ligger i magen, fyller ett år. 










Bild lånad av http://www.azcake.com/





:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar