söndag 13 februari 2011

Recept Anns goda kanelbullar, till Sigtuna IF

Så här ser det ut när jag bakar bullar (obs, jag bakar nästan alltid obscent stora bullar, så dessa är som vanligt överdimensionerade) :






Först kavlar jag ut vetedegen tunt, skär den i en stor rektangel och brer ut rumstempererat smör på hela degen. Sen strör jag på kanel och strösocker och rullar ihop den från rektangelns kortsida. Sen skär jag. 









Sen lägger jag dem i stora formar (muffins- eller bullformar, vilket som).










Efter att de har jäst, så penslar jag med lättvispat ägg. Jag är noggrann med penslingen, för ..jag gillar när det blir symmetriskt och fint.










Sen strör jag pärlsocker över hela bullarna. Det blir fint, tycker jag. In i ugnen!











Så här ser de ut när de är färdiga!
YUMMY!















Man blir ganska nöjd när man har bakat färdigt och alla läckerheterna ligger på bakbordet och hela huset doftar gott.



Anns recept på goda kanelbullar:

200 g smör
4 dl mjölk
1 påse torrjäst (den röda för söta degar)
1 burk Kesella
2 dl strösocker
1 tsk salt
1, 2 kg vetemjöl
1 tsk kardemumma

Ugn: 220 grader

Bakformar
2 ägg
pärlsocker

Blanda alla torra varor (mjöl, salt, socker, kardemumma och jäst) i en stor bakbunke.
Smält smöret i en kastrull och häll ner kesam blandad med mjölken och värm vätskan till ca 45 grader.
Blanda allt väl i bunken och ös ner på mjölat bakbord. Knåda degen ordentligt och fyll på med mer mjöl, lite åt gången om det skulle behövas. Man vill inte ha i för mycket mjöl, så var lite restriktiv.
När degen är smidig, lägg den tillbaka i bakbunken och täck över med plastfolie och en bakhandduk. Låt degen jäsa 30 minuter.

Knåda degen lite lätt och kavla ut den. Kavla en stor rektangel (skär kanterna med en kniv för att få den rak och fin), bre ett lager med rumstempererat smör (alternativt kan man hyvla smör med en osthyvel om man inte har hunnit få smöret rumstempererat) på hela rektangeln och strö över kanel och strösocker på hela ytan.
Rulla ihop degen från kortsidan och skär ca 2 1/2 cm tjocka skivor och lägg i bakformar.

Låt jäsa 40 minuter, eller tills dess att jäsningsprocessen kommit igång ordentligt.

Pensla med 2 st lättvispade ägg och strö över pärlsocker.
Grädda på 220 grader mitt i ugnen, ca 8 - 12 minuter. Håll koll, det kan gå mycket fortare beroende på hur väl din ugn fungerar.

OBS - när man kavlar degen så här tunt så är det fint att korta av gräddningstiden något, eftersom de blir torra annars...

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar