onsdag 16 februari 2011

Recept - chokladmousse!

Det här är vår familjs bästa vinter-efterrätt!

Chokladpudding/mousse, grädde, jordgubbar och hackad choklad utgör en av de absolut godaste desserterna som finns.

Eftersom jordgubbarna som finns tillgängliga nu på vinterhalvåret är stenhårda och inte smakar så mycket, så skär dem i snygga bitar och sockra dem ca en timme innan du skall servera. De blir blötare, och kommer att ge mer fruktsaft, men det gör ingenting, tycker jag. Smaken blir så mycket bättre! 

Väljer man att göra sin chokladpudding eller mousse, så är det jättebra! Men det går också fint att använda en på påse om man har lite kort om tid. Den blir också jättegod.























Jag brukar göra Per Morbergs chokladmousse, för den är jättegod och enkel att göra, fast jag sötar den med florsocker i grädden, så att den blir extra god!
Kursiv text = Geniets tillägg.

4 personer.

  • 200 g choklad, mörk med hög kakaohalt
  • 6 dl vispgrädde
  • 3 äggulor
  • (2 msk florsocker, mitt tillägg)

1. Förbered ett vattenbad, tag en kastrull med vatten och sätt på spisen. Lägg chokladen på en tallrik och låt den smälta över vattenbadet (kastrullen med det kokande vattnet).

-Fast jag smälter alltid choklad i micron (bruten i bitar i en djup tallrik) - mycket enklare och blir alltid jättebra! Kom ihåg att röra runt varje minut så ser du om den är riktigt smält.

3. Vispa grädden fluffig.

-Tillsätt florsockret medan du vispar. Grädden skall inte bli hård, bara fluffig!

4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten.

-Chokladen får inte vara för varm, då får du omelett...

5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.

-Häll upp i snygga glas eller fin skål.

6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering.


Jag dekorerar med ett lager lättvispad (nästan rinnande) grädde, hackad choklad och jordgubbar.
Ja... då säger Per och jag "Bon Apétit" då!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar