fredag 25 februari 2011

Vitlökssmör - übergott!















...till entrecote och klyftpotatis och kanske en god sallad med fetaost och pinjekärnor i?
Åååh, så gott!

Alla har väl sitt sätt att göra kryddsmör på?
Ibland brukar jag vispa smöret fluffigt och sedan smaksätta det, men då är det mest med örter, chili och sånt.

Skall jag göra ett riktigt gott vitökssmör så skär jag det i stavar tills det har blivit rumstempererat, pressar i obscena mängder vitlök i, saltar och pepprar - ordentligt, och har till sist i lite hackad persilja. Sen blandar och blandar jag tills allt är en enda go stark sörja.

Sen lägger jag upp det i en hög på ett stort ark plastfolie. Sen rullar jag ihop det till en lagom stor och väldigt tjock korv (det är märkligt roligt och tillfredsställande att gegga med mat och bak), lindar ihop ändarna och slänger in den i frysen i minst en timme.
Min mamma gjorde så, så jag gör det så. Och så kommer nog mina barn också göra.

Sen tar man fram den, skivar upp den goda vitlökssmörkorven och lägger på en tallrik och låter stå ute ca 15 minuter innan man skall äta. Då är den snygg, god, mjuk och lätt att ta - även om de tjocka skivorna är mjuka.

Lägg en skiva vitlökssmör på en nygrillad, marinerad och karamelliserad entrecote och låt härligheten gosa till sig när vitlökssmöret smälter och blandar sig med stek- och köttsafterna.

Åhhh, så gott det blir.

Hmmm...är det det här som kallas för matporr?

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar