måndag 28 mars 2011

Blommor i hemmet - vackra liljor

Dessa skönheter står på vardagsrumsbordet nu!
Det är en av mina favoritblommor faktiskt.



























Jag köpte dem jämt och fick dem av Mannen, när vi bodde i Oslo, för vi bodde nära en delikatess- , grönsaks- och blomsterhandlare som heter "Gutta på Haugen" och de hade alltid dessa liljor.

Här i Sigtuna finner jag de extremt sällan, men när jag gör det så hamnar de garanterat hemma hos oss.

Denna gång följde jag en väninnas råd och klippte bort de gigantiska pistillerna (ni vet, de där som dryssar ner gult pollen som inte går att tvätta bort!!). Det blev ganska bra, och nu slipper jag tänka på dryssandet.

Fast det känns som om något saknas, rent estetiskt... Sen slutade de att dofta så där underbart också...

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Jättevackra liljor!
    Jag älskar alla dessa liljor i olika varianter och med sina härliga färger :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Eller hur!!

    (måste svara anonymt eftersom google & gmail fortfarande strular... herregud alltså)

    :) // Ann

    SvaraRadera