måndag 14 mars 2011

Catering - Geniets italienska buffé!

Jag fick det ärofyllda uppdraget att leverera maten till lille Edvards dop nyligen. Det var väldigt roligt och blev väldigt bra.

Jag önskar bara att jag hade haft mer tid, för eftersom migränen kom ivägen så hann jag inte göra sånt som jag brukar göra. Jag älskar att göra snygga lappar som beskriver maten, och jag brukar alltid göra mer i ett "tema" med fler dekorationer.
Det var trist att jag inte hann. Men det gick bra och maten blev både god och fin.

Jag har inte bilder på allt, för de sista två timmarna så gick det så fort (tidsbrist för den förbaskade migränen) att jag faktiskt inte hann! Men jag har bilder på en del moment i alla fall.








Lite av inköpen som gjordes.
30 vuxna och 13 barn.









Recept på en vansinnigt god fetaoströra. Fetaost, grekisk yoghurt, creme fraiche, färsk timjan, citronsaft, salt och peppar och en nypa socker.







...jag blir alltid lite ledsen när jag inte hittar eller har möjlighet att köpa buffel-mozarella (det är den aboslut godaste mozarellan!!) men åt 30 vuxna och 13 barn så blir det helt enkelt för dyrt.
Det skall i alla fall vara god och äkta mozarella och då kan man inte köpa något annat än riktig, tex Galbani! Inte de där billiga storpacken med stenhård ost som de kallar mozarella.... fattar ingenting av det.









Caprese! GUD så gott!! Färsk basilika är en av de godaste dofterna som finns.















...närbild!







Recept på marinaden till pastasalladen. Värmde olivolja, vitvinsvinäger, massor av citronsaft vitlök, persilja, gräslök, paprika, salt och peppar och lite socker. Kokade pastan väldigt al dente och gosade runt med marinaden. Sen skall allt mysa i kylen i ett dygn. 






..rostade pinjekärnor är pricken över i:t på nästan allt i salladsväg.


Recept på kallskuren marinerad fläskfilé. Först marinerades de i en hel flaska rödvin, vitlök, gul lök, soja, timjan, rosmarin, chili, svartpeppar och honung, i ett dygn. Sen stektes de för att få lite yta, sen packade jag in dem i alu-folie och körde i ugn på 180 grader tills de var färdiga.



För att få fläskfilén saftig så skall den förvaras i sina steksafter (behåll all god saft som finns i alu-folien i ugnen) och häll de kalla steksafterna och de stekta svala fläskfiléerna i fryspåsar, ta ut all luft och knyt en stadig knut. Lägg filéerna i kylskåp över natten så att de får marinera i sin egen saft. Ja, det tar två dygn att få det så här men då blir de saftiga och riktigt goda!

Menyn såg ut ungefär så här:

Marinerad kall pastasallad (farfalle)
Rosmarin- , timjan- och rödvinsmarinerad fläskfilé (kallskuren)
Ruccolasallad med solrosfrön och parmesan, samt vitlök-, lime och senapsvinägrett
Caprese med tomater, mozarella, basilika, pinjenötter och reducerad balsamvinäger
Italienskt plock: svarta och gröna oliver, tapenade, soltorkade tomater 
Parmaskinka
Parmaskinka carpaccio med parmesanost, salt & peppar, olivolja och citron
Fetaoströra med citron och timjan
Skuren isberssallad med dressing, majs, morötter sockerärtor och tomater på olika fat så folk kunde blanda som de ville.

Barnen fick snittade prinskorvar, en mildare marinerad pastasallad (hjul) och allt från ovanstående bord.

Edvards föräldrar gjorde själva brödpinnar och focaccia samt alla tårtor och bakverk.

Bra teamwork! Och tack till alla som lånade ut sina salladsskålar!

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Halloj igen, bra jobbat med buffén! Fläskfiléreceptet kommer jag sno direkt, perfekt "båtmat" på sjön i sommar =)
    Jo i vissa fall beror migrän av järnbrist, det var en anställd på apoteket som upplyste mig när jag hämtade ut migränmedicin och järntabletter samtidigt, och ja det stämde för mig!
    Ja men då ser jag tålmodigt fram emot PW:s, härligt då ska vi snacka mat!!! Ja just därför jag fysar så mycket, jag älskar mat!! I mängder!! Letar hela tiden efter nya utmaningar, detta år blir det roslagsmarschen, 9 mil fotmarsch i Roslagen på 48 h och övernattning i tält! Härligt!
    Ha det gott! // Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Du är galet bra! Snacka om utmaning! Nio mil?? Fotmarsch? Oh my God! Skall du göra det ensam eller med någon annan? Shit vad jag är imponerad!

    Idag skall jag köpa järntabletter. Jag har inte järbrist, men det kan väl aldrig skada att pröva. :)

    Båtmat? Har ni båt? Så mysigt. Har också haft båt. Träbåt. Fin - men satan vilket jobb det är. Sen en plastis. Daycruiser. Sen kom jag på att jag inte är en båtmänniska egentligen. Jo. när den är i vattnet, men att ha båt är ju mycket mer än bara det... Men jag ÄLSKAR att vara ute på sjön och jag är fiske-tokig. Fiskar gärna, ofta och mycket. Kanske vi skall köpa en öppen båt med en liten snurra på?
    Har ni en stor eller liten båt?

    Kram // Ann

    SvaraRadera