måndag 14 mars 2011

Halloween - cupcakes, recept samt hur vi firar med pynt och pyssel!


Halloween!



...hehehe, jo, jag vet att Halloween var för ett knappt halvår sedan. Men då hade jag ju inte bloggen. 

När Halloween närmar sig så tar vi fram pyntet. Jo, vi har faktiskt en låda med Halloweenpynt.
:)











Så här ser vårt hallfönster ut under en vecka runt Halloween.









Sen gör vi Jack o´lanterns, eller pumpalyktor, också. Kidsen brukar göra en och jag brukar göra en.

I år rostade vi också pumpafröna. Det var gott men jag brände dem lite i ugnen, för att jag hade socker i kryddblandningen tillsammans med chili, salt och peppar och olja ... det skall jag inte göra om... Skippa sockret!

Ooo, det är inte ofta jag säger den meningen!!
:)








Våra pumpalyktor. Med höstarr. av ekollon, kastanjer och höstlöv. Artistiskt så det förslår...






...och eftersom jag är galen i cupcakes, så måste jag ju göra halloween-cupcakes också. Jag tyckte att söta spindelcupcakes och spindelnätscupcakes var passande. Så jag började med att göra själva dekorationerna.





Sockerspindlarna och näten spritsade jag av kristyr. Nästa år skall jag ta en mindre tip så att det blir lite mer elegant, men det blev helt okej detta också. Bra för ett första försök i alla fall.
Ögonen och korsen gjorde jag i sockerpasta.




Sen bakade jag muffins. Till spindelcupcaken gjorde jag vaniljmuffins med hallonfyllning och till spindelnätcupcaken så gjorde jag jumbo-kladdkakemuffins.

Jag gjorde sammetslen mjölkchokladfrosting och använde på bägge sorterna cupcakes. "Galet dekadent och psykotiskt gott", blev omdömet från alla gäster runt bordet. 

Så här blev resultatet:







Söt och naggande god. Det är choklad- och kolaströssel på kroppen och lakritsremmar som ben. Ögon och korset har jag "fäst" med lite kristyr.




Sen måste ju spindeln ha någonstans att bo också!









Jumbo size- kladdkakecupcakes med mjölkchokladfrosting och ett spindelnät i kristyr.






Recept på kladdkakemuffins? Jag tror att jag använde mig av Leila Lindholms recept. Fast jag gjorde 8 stycken jumbo-muffins istället för 16 vanliga.  

Här är Leila Lindholms recept på kladdkakemuffins:

***

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
Vispgrädde och färska bär till garnering

1 sats blir 16 stycken muffins.


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.
8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär

***



Vi firar Allhelgona också. Det är en mycket vacker, eftertänksam och stillsam högtid till skillnad från den lite mer vräkiga och morbida Halloween.

Babblet om att man inte skall manövrera ut den svenska och hederliga Allhelgona-helgen till fördel för den osunda och inte ursprungliga Halloween-helgen ger jag inte mycket för.

Halloween och Allhelgona är två helt skilda högtider med olika seder och ursprung och dessutom firar man på olika dagar.
Ingen behöver välja, det går bra att fira båda! Eller ingen. eller en.
Det gör man som man vill.

Vi firar båda.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar