onsdag 23 mars 2011

Recept - konsten att samla dem...

Hur samlar ni era recept? I en fin bok? Ordning och reda i datorn?
...det finns många sätt och alla gör nog lite olika.


Så här gör jag:
















Jag är galet dålig på att skriva recept.
Inte för att jag inte kan, men för att jag alltid smakar mig fram - mer än något annat.

Ibland kan jag laga mat och inte ha en aning om vad jag har haft i... Jo, alltså jag har ju en aning, men inte hur mycket/litet av varje och jag kanske inte ens kommer ihåg alla ingredienser.

Jag lagar oftast mat på känn, kan man säga.

Men är det något speciellt så måste jag naturligtvis skriva ner det jag tror jag haft i, på ett ungefär, och då tar jag det jag har framför mig, lappar och urrivna sidor ur böcker. Kanske inte toapapper, men inte långt därifrån. Jag skriver på allt som kan skrivas på, och sen arkiverar jag.


Var? Jo, i kokboken. Alla de recept ni ser på bilden ovan, ligger ihopvikta i min rutiga kokbok och de flesta av dem är ovärdeliga.


I datorn däremot ligger allt fint och prydligt katalogiserat, både mina egna och vänners recept och sånt jag hittat på nätet.

















:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar