onsdag 23 mars 2011

Recept - Köttfärssås-tips

Det finns nog lika många olika recept på köttfärssås som det finns husmödrar eller kockar, tror ni inte det?
Alla har sitt sätt att göra det på.

"Man tager vad man hafver" gäller verkligen just köttfärssås. Man har nästan alltid några morötter, en rödvinsslatt och några lökar i kylen.  
























Jag brukar använda ungefär dessa ingredienser:

Rödvin
Köttfärs (nötfärs)
Gul lök
Vitlök
Hela konserverade tomater (det är lite bättre kvalitet på de hela än de krossade)
Soltorkade tomater (om jag inte har det hemma, så blir det tomatpuré)
Morötter
Timjan (helst färsk, men torkad går också bra)
Rosmarin (torkad)
Buljong (grönsaks- eller köttbuljong)
Svartpeppar i mängder.

Jag mixar uppskurna morötter, soltorkade tomater och lök med en stavmixer, tillsammans med de hela konserverade tomaterna och lite vatten, till en slät massa. Min äldste son avskyr grönsaksbitar, och får han se ens ett litet spår av någon ynklig småbit så blir hela middagen en enda stor pill-fest med ovanligt kladdiga tallrikar. Det vill varken han eller jag.

Mixar jag allt, så äter han istället som en häst och smackar ljudligt och belåtet.

Jag fräser köttfärsen i rapsolja/smör tills den är ordentligt brynt (mycket mörkare stekyta än man skulle tro), det ger mer smak.
Sen häller jag på rödvin och fräser tills det kokat in, och efter det så häller jag på lök/morots/soltorkade tomat/konserverade tomat och vatten-massan, rör om och häller på lite mer vatten och låter koka på mellanvärme under lock i ca 10 minuter. Sen kryddar jag med pressad vitlök, buljong och svartpeppar och örter. 

... och sen i slutet så brukar jag alltid smaka av med...





















Yepp! Grädde och ketchup.
Smaskens.
















Lite parmesan på toppen och lite ruccola brukar vara pricken över i´t.
Min favoritpasta är Linguine. Men Spaghetti funkar ju nästan alltid också.

Bon apetit!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar