torsdag 24 mars 2011

Recept - pannacotta. Från en cool medtävlare i Sveriges Mästerkock

När jag var på audition på Sveriges Mästerkock så var det en tjej i min grupp som hade lagat den godaste av goda efterrätter. En vaniljpannacotta som var helt outstanding.
Tyvärr var det bara en dommar-flört, för hon hade en kycklingrätt (om jag minns rätt) som huvudrätt och den gick inte hem hos produktionsbolaget (som gjorde det första urvalet) som skickade hem henne omedelbums.

Men i väntrummet prövade vi varandras mat och DAMN vad god den var. Så jag bad om receptet. Och det fick jag.




5 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 vaniljstång
1 nypa vaniljsocker

**
2 gelatin-blad











Skrapa vaniljstången. Blanda alla ingredienser. Koka upp allt och lägg med den tomma vaniljstången. Sila och häll tillbaka i kastrullen.
Blötlägg gelatin-bladen tills de är färdiga. Krama ur vattnet ur dem. Lägg i dem i kastrullen (som inte skall koka då) och rör runt tills de har lösts upp. Låt svalna i kylen en liten stund. Häll upp i serveringsformar. In i kylen och låt stå några timmar tills helt färdig.


Detta är så enkelt och så himla smaskens!
Tusen tack till dig, du korthåriga svarthåriga coola tjej som delade med dig av receptet.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar