torsdag 17 mars 2011

Salma-lax på Coop i Märsta!

Åh, herregud! De har fått in Salma-lax på Coop Märsta!!

Vi har ätit Salmalax länge, i Norge, men nu har den blivit allemans-egendom här i Sverige också.
Grattis Sverige!













Gissa en som skall löpa och köpa i morgon? Fredagsmys för vuxna, jajamensan. Senast jag köpte den här i Sverige, så fick jag tag på den i Djursholm. Nu har den nått Sigtuna, äntligen!

Salmalax är norsk lax av sushi-kvalitet. Du köper den filéad och skinn- och benfri, skuren i de bästa bitarna och den är helt fri från bakterier och parasiter. Du behöver inte frysa den och ...ja, du behöver egentligen inte göra något annat än att servera den.
:)

Jag serverar min Salmalax i sashimi-stil, rumstempererad och skivar den i ganska tunna skivor.
Jag lägger upp laxskivorna lite snyggt i mitten av en tallrik och strör över ganska mycket tunt skivad vårlök/salladslök och servera med soya i en liten skål vid sidan om / eller häll soya i en tunn stråle på laxen när du skall äta. Bara inte för mycket.
Det är så otroligt ren smak. Går inte att jämföra med något annat.

Men vill man så kan man servera med en citronolja och en sallad. Man kan thai-marinera den, steka den lätt med sesamfrön.

Men jag tycker att den är allra bäst rå och rumstempererad med soya och salladslök.

En riktig delikatess.
De har fler serveringsförslag på www.salma.no/oppskrifter - väl värt ett besök på den hemsidan.

Den kostar 329 kr kilot på Coop. Jo, det är mycket, men en bit väger oftast inte mer än 350 gram. Och en dryg hundring för så god fredagslyx är helt okej för mig. Räcker till fyra personer.

PS. Om ni kan välja så är "back-loin" bättre än "belly loin".

:) // Ann 

2 kommentarer:

  1. Äntligen Salmalax, jag håller med! Har jobbat en del med dom, min bästa kompis har även extraknäckt som demopersonal åt dom =) Laxen e grym, jag äter den rå med soya (japansk spklart), wasabi, chili och färsk koriander! Löjligtgott!!! Hoppas nu bara att folk köper så vi får ha den kvar i närområdet, annars finns den hos Ica Kvantum Gränby...
    Ha de gott! Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Yes! Salmalax rules! Kul att du har jobbat med dem. :)
    Jag blev inspirerad av dig och köpte chili och färsk koriander till salladslöken och soya. Men wasabi missade jag. Det låter jättegott. Har du någon syra till? Citron? Lime? Finhackar du chilin rå?
    Gränby, var ligger det?

    Synd att vi missade varandra vid laserkalas-överlämningen. :)

    Kramkram!

    SvaraRadera