tisdag 29 mars 2011

Smakstest - Chef in a box - färdiglagad, ekologisk mat utan tillsatser.

Jag visade ju i ett tidigare inlägg att jag varit nyfiken på "Chef in a box" (färdiglagad kvalitetsmat) som är ett företag uppstartat av tre kompanjoner / kockar som tillsammans har lång erfarenhet.

Företaget är inriktat på framför allt två saker och det är att råvarorna skall vara ekologiska och närproducerade.

Jag köpte alltså en rätt från "Chef in a box" på ICA Sigtuna som heter "Lamm på Nordafrikanskt vis". Den kostade 80 kronor. Den har jag nu ätit till lunch.
De har många fler rätter men jag valde alltså lammet.

Hur gick det då?



Den är superimponerande och genomtänkt när man öppnar den. Findus och Dafgårds, släng er i väggen. Så här skall man bli bemött som kund.








De har något som heter "Tips & trix-kortet" där de tipsar om hur rätten kan piffas upp, vilka smaker som passar bra till den och vilka viner de föreslår. De berättar också hur de har lagat själva rätten. Kanonbra so far!












Solida Sous-Vide påsar som om man skall tillaga maten i micron, man klipper upp och lägger upp på tallriken direkt.






Nja, den ser väl inte så himla rolig ut kanske... Inte som restaurangmat i alla fall. Möjligen skolbespisningen.








Men den var jättegod.









SUMMAN AV KARDEMUMMAN:

PLUS: Den var väldigt vällagad, god och genomtänkt. Väldigt smakrikt långkok och det kändes att någon verkligen lagat den med omtanke. Couscousen var toppengod, bra kryddad. Morötterna var bäst i hela rätten. Fler sådana!

MINUS: Lammbitarna kunde har varit mycket mer renskurna så att man fick rent kött istället för senor och mysko bitar. De kunde också varit lite fler köttbitar. Det blev lite tröttsam att knapra på kikärtor i längden.

TOTALBETYG: 4 plus av 5 för smakerna, tillagningen och presentationen när man öppnar paketet.

SAMMANFATTNING: Hade jag köpt den igen? 80 kronor för en maträtt? Handen på hjärtat - nej, det hade jag inte. Tyvärr. Det är god, vällagad, ekologisk och närproducerad mat med kött från glada djur, men till syven och sist så är det fortfarande "bara" en gryta med couscous till som hamnar på tallriken. Hade den kostat 50 kronor så hade jag nog köpt den igen och kanske då också till fler personer, lite då och då när varken tiden eller orken räcker till.     

:) // Ann

1 kommentar: