torsdag 3 mars 2011

VM skidor-fejden - nu får väl alla lägga av!!

...blir så himla trött på den här irriterande "skid-fejden" mellan norrmän och svenskar.

Det går inte en dag utan att norska och svenska medier rapporterar missunnsamma, förnedrande, hetsande eller förminskande artiklar och kommentarer från aktiva, tränare, vallare, sportsjournalister eller vem det nu f-n må vara.

Folk tar guld, silver och brons på löpande band och får inget annat än att försvara sina insatser. Rapporteringen är svart och vit. Vit som snö om man vinner och svart som en kolbit om man förlorar. Men det intressanta nu för tiden verkar mer vara hur det andra landet presterade...

Det mumlas och insinueras, och till och med frågas rakt ut. Var det verkligen ett "riktigt"guld om inte Marit Björgen var med?? Var det inte lite väl enkelt då...? A walk in the park, kanske? 
Äh - vad f-n! 
Ett guld är ett guld - och att hävda något annat i förtäckt frågeform är ovärdigt för både den som ställer "frågan" och den som skall behöva svara på det.
Vi kan ju å andra sidan sluta ifrågasätta Marit. Dopad eller inte dopad. Vem som helst kan vara dopad. Det vet vi sedan tidigare. Men innocent until proven guilty gäller faktiskt i sportsvärlden också.

Det räcker nu. Det är inte roligt längre.

Klart man har en liten rivalitet oss emellan, det kommer man alltid att ha. Den kommer naturligt utan dumma och förnedrande kommentarer.
Det har gått över gränsen nu. Det är otrevligt.

Och jag anklagar dig Petter Northug. Du började och du fortsätter. Och eftersom du är bäst i Norge och ibland bäst i världen också, så lyssnar media. Och lyssnar media så måste tyvärr vi också lyssna, fast vi inte vill. Lägg ner det här nu.
Seriöst alltså! Du urholkar sporten och gör den missunnsam och ful istället för sportsmannaaktig och vacker.

Min man är helnorsk och min familj är halvnorsk och mina ingifta släktingar är norrmän. Lika mycket som de är ultra-norrmän så är jag ultra-svensk. Men jag vill kunna glädjas med dem istället för att knappt kunna se dem i ögonen under ett skid-event av rädsla för att "den stora fajten" skall utbryta.
Och jag vill faktiskt att de skall kunna glädjas med mig och mina barn också, när Sverige vinner. 

Men Petter - du gör att detta blir ganska så jobbigt.

Detta kan vi ändra på. Bli bättre. Återinför sportsmanna-andan, visa lite ödmjukhet.

Jag säger som Laila Freivalds gjorde på sin tid: We shall overcome!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar