tisdag 5 april 2011

Kokos - i alla dess former - och tårta också, så klart!

Jag är ett troget kokos-fan. Allt som har med kokos att göra, blir jag såld på...

Solkräm som luktar kokos? Must have!
Yoghurt som smakar kokos? Köp den!
Juice med kokossmak? Gotta have it!
Bakverk med kokos? Yes indeed!
Kokospalmer? Dit måste vi åka!
Drink som smakar kokos? Ha, den skall jag ha!







Bild lånad från www.beachwallpaper.com

Bild från Dominikanska Republiken. Gud så fint det är där.







Jag älskar även mat som har kokos i sig. Kokospanerade kycklingbitar som man doppar i mangosås? Supergott och värdig party-mat. Kokosmjölk - gillar det till max. Tom Ka Gai...sluuuurp!! Jag lagar till och med min jordnötss-satay-sås med kokosmjölk!

Det enda jag inte gillar med kokosnöten är vattnet. Den genomskinliga vätskan som finns i en omogen kokosnöt.
Blä!

Jag kommer ihåg när jag stod uppe på ett berg när jag var i Dominikanska Republiken för herrans massa år sedan. Vi hade ridit dit på hästar, genom djungeln, för att komma dit. Och de snälla guiderna högg ner några nötter, högg av topparna med en machete och stack ner några sugrör och delade ut dem. Jag var både varm och törstig och tog en stoooor klunk.
Nämenfyfan!! Tvi vale. Jag spottade och fräste i en kvart. Det var nära att jag började slicka på hästen brevid mig för att få bort smaken.
:)

I efterhand har jag hört många som har sagt att de fått en god sådan, när de varit i tex. Thailand. Och det kan väl hända, men den kokosnöten jag fick måste varit extremt omogen eller härsken, för det smakade pyton.

Kolla på den här kokoskräms-tårtan som Martha Stewart har gjort. Sex lager (!) med underbar kokoskräm, en saftig sockerkaka och smörkrämsfrosting med strimlad kokos som garnering.
Jag säger bara OMG!!!







Bild lånad från www.marthastewart.com













Receptet finns på engelska/engelska mått här: http://www.marthastewart.com/263797/coconut-layer-cake?czone=food%2Fcake-center%2Ffavorite-cake-recipes

Jag har inte konverterat det eller prövat receptet själv ännu. Men oj....det finns på listan nu!

Jag tror att det är heaven in a cake!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar