söndag 17 april 2011

Lakrits - nya trenden!

Vi svenskar är ju ett saltlakritsälskande folk, medan våra vänner i resten av världen tycker oftast att det är ett märkligt och ganska läbbigt sätt att tortera smaklökarna på.

I Sverige (landet där smaklöksvikingarna bor) så regerar Turkisk Peppar överst på tronen. Det är den sortens lakrits vi älskar (och köper) mest.






Bilder lånade från www.lakritsfestivalen.se





Gillar du lakrits?
I - L O V E - I T!!
Fast bara saltlakrits. Och ju saltare och starkare, desto bättre.

Den där sliskiga sötlakritsen som en del kallar lakrits, är dock ...inte gott. Nope!

Hmmm, gillar du lakrits så kanske du har hört talas om Lakritsfestivalen som går av stapeln en gång om året nu i april?
Det är en festival för sanna lakritsälskare. Jag mååååste gå dit nästa år, jag missade totalt att den redan hade varit!!  :(

Mest skulle jag gå dit för freak-showen. Seriöst. De har hudvårdsserier som är baserade på lakrits... Likörer, glassar, smycken, choklad, cupcakesbröd... ja, allt du kan tänka dig med lakrits i.
Cupcakes med lakrits...? Nähäää du - inte i det här huset i alla fall!

Det känns som om lakrits har blivit den nya mörka chokladen, eller ruccolan, eller balsamvinägern, eller surdegsbrödet... Ni vet, den där trendiga råvaran som alla skall ha till allt.
Lakrits och surdeg - håller man på det något av det - eller kombinerar båda två så måste man alltså vara übertrendig??

Här är några av de saker som presenterades på Lakritsfestivalen i år:






Hudvård...












Lakritslikörer som nu finns i Systemets beställningssortiment. Vad hände med ouzo egentligen?











...asså, jag är verkligen ledsen... men det här funkar inte för mig...
Men jag är säker på att någon Hollywoodstjärna kommer att bära det snart. Kom ihåg var ni såg det först, hahahaha!





Salt salmiakgodis med pulver inuti, en serietidning och en filt.
...det är lycka det.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar