onsdag 13 april 2011

Recept - Chokladsås (enkel vardags-chokladsås) på 5 minuter.

Detta kan vara den enklaste och mest lättlagade chokladsåsen i världen.
Den bör ätas varm eller ljummen. Gott, speciellt på vaniljglass.
















Häll ner ca 1 dl kakao i en kastrull. Spä med ca 0,5 - 1 dl mjölk, och vispa ihop det så att kakaon och mjölken blir till en trögflytande smet. 
Koka upp den och tillsätt socker... ca 3 msk till att börja med.

Man måste pröva och smaka sig fram. Ta i mer socker eller mjölk eller kakao om du behöver. Min kakao (Valrhona) är väldigt djup i smaken och jag behöver mycket socker, så jag tar mer. Jag gillar när såsen är tjock, så jag tar ganska lite mjölk, ibland några matskedar grädde om jag vill ha den lite rundare i smaken.

När chokladsåsen blir varm så blir den först väldigt lös - men misströsta inte - den behöver bara några minuters kokande för att bli perfekt trögflytande i konsistensen.

Låt såsen puttra ihop men akta så att den inte bränns vid. Man måste vispa eller röra i botten hela tiden.









Så här ser det ut när den blir varm och rinnande.
Chokladsåsen går från trögflytande till rinnande och sedan tillbaka till trögflytande igen.











Så här ser den ut när den är färdig. Den blir den tjock, glansig och mörk efter att ha kokat några minuter.





:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar