måndag 2 maj 2011

Dermalogica - hudvårdsprodukter betygssatta av Geniet.















Jag vet att Dermalogicas produktportfölj är jobbig att ta sig igenom på egen hand. Det känns som om man måste gå genom en djungel utan machete (typ). Och det går nästan inte att få svar på de frågor man har, utan att prata med en hudvårdsterapeut varenda gång. Och så funkar det ju inte, även fast hudvårdsterapeuter OCH Dermalogica försöker få oss att tro att det skall vara så.

Jag tänkte försöka ge en enkel beskrivning i hur man använder några av dessa produkter och hur bra eller dåliga de produkter som jag nyss köpt är.

Först och främst skall man inte vara rädd för Dermalogica-produkter.
De är bra, de är luktfria och ganska osexiga - men de gör sitt jobb väldigt bra.
De är dyra, men bra. Du får det du betalar för, kan man väl kortfattat summera det.

Här är en liten recension av de produkter jag använder just nu.


Daily Microfoliant
Det är pressat rismjöl som börjar löddra när du gnuggar det i handflatan tillsammans med några droppar vatten. En jättefin scrub som tar bort precis så mycket eller litet som du själv vill. Det är löddret i sig som är själva slipmedlet och man skall inte känna några korn i löddret i handen innan man tar löddret i ansiktet. Ett litet minus är själva förpackningen som är svår att hantera i duschen och svår att dosera.

Geniets betyg: 4 av 5.

Active Moist
Det är en neutral, vårdande och fuktgivande daglig kräm som jag använder som både dag- och nattkräm. Jag tycker att den är lätt och smidig och är man väldigt torr kan man ta på den två gånger efter varandra. Mycket dryg, för man behöver inte mycket för att täcka ansiktet och halsen. Jag önskar att Dermalogica kunde bli lite mer kundanpassade i sina förpackningar. Jag har en 100 ml tub, och den är jättesvår att dosera. Det kommer alltid ut för mycket och det är jobbigt att skruva korken av och på. Det känns lite gammeldags när innehållet absolut ligger i förkant av vårdande teknologier.

Geniets betyg: 4 av 5.

Skin Hydrating Masque
Detta är en genomskinlig gelébaserad fuktighetsgivande mask som också kan användas som ögonmask... (har aldrig förstått poängen med att köpa en egen mask för ögonen...) Jag gillar den, men har nästan alltid tidigare använt lermasker och då blir den här lite märklig att hantera. Men det är säkert bara en vanesak och huden känns fin och fuktig efteråt. Man tar på den på ett rent och exfolierat ansikte och låter verka ca 15 minuter. Sen sköljer man bort resterna och tar på fuktighetskräm.

Geniets betyg. 4 av 5. 

Ultracalming Cleanser
Åh, vilken fin produkt. Så mild och len och huden mår prima efter att ha använt denna i några dagar! Jag bytte från Lactacyd-tvålen och oj - vilken skillnad för huden. Den är inte speciellt effektiv på hård make up, så jag (som använder mycket eyeliner och mascara) sköljer alltid ansiktet i ljummet vatten först och löser upp det mesta av ögon-makeupen först, sen tar jag en klick med Ultracalming Cleanser stor som en krona och masserar in i blött ansikte innan jag sköljer av allt.

Geniets betyg: 4 av 5.

Skin Hydrating Booster
Det är en rinnande tunn gelé, helt genomskinlig. Ett komplement till den dagliga hudkrämen när man är extra torr i huden. Jag rekommenderar inte att man tar den direkt på huden även fast de säger att man kan göra det. Jag gjorde det, och för oss med känslig hud så ... just don't do it! Men den är toppen om man tar i några droppar i handflatan och blandar ihop den med tex. Active Moist eller någon annan ansiktskräm. Den tillför massor av fukt och huden blir fin efteråt. Jag använder den en gång i veckan vanligtvis, men det beror helt och hållet på om jag är torr eller inte.

Geniets betyg: 3 av 5.


Ultra Sensitive Faceblock spf 25
Jag valde denna produkt eftersom det andra alternativet som Dermalogica erbjuder är en booster (rinnande genomsklinlig gelé som man blandar med en ansiktskräm) med kemiskt solskydd och min hud klarar inte det i sitt nuvarande tillstånd. Detta är istället en vanlig hudfärgad solskyddskräm som jag använder efter att morgonens vanliga hudkräm Active Moist har klappats in och huden är helt torr. Då smörjer jag in en klick med Ultra Sensitive Faceblock och sminkar mig sedan. Den kommer att vara oumbärlig under sommaren, det är jag helt säker på. Toppen att den är hudfärgad, för den blir gärna lite glansig (som alla solskyddsprodukter), men på varma sommardagar så ser ju alla ut så. Jag måste dock säga att jag inte använder den om jag skall vara inomhus, för då tycker jag att den blir för glansig även när jag har puder ovanpå. Men är jag ute, och på helgerna - då åker den på.

Geniets betyg: 4- av 5. 

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar