torsdag 5 maj 2011

Geniet dissar - Cupcake top moulds, gjut- eller formpressnings formar.
















Hmmmm.... ser gulligt ut va? Ganska fint egentligen.
Ändå kan detta vara bland det konstigaste jag vet.

Dessa dekorationer kommer från en "cupcake top mould", dvs en formpressad form som man själv formpressar sugarpaste eller sockerpasta i, för att få en färdig dekoration.

Jag har skrivit om det förut men då om sugarpaste-täckta cupcakes generellt sett. Nu är det mer om formarna som figurerar både i bloggar och på hemsidor i USA och England. Nu såg jag det på Kakburken här i Sverige, och ...ja...

Formarna som jag visar i detta inlägg, kommer från Karen Davies och finns bland annat på http://www.kakburken.se/ . De kostar från 159 - 185 kronor per styck i olika mönster och figurer.

Formpressade figurer i sig, är kanske inte så konstigt... Det vara väldigt gulligt om man vill ha några figurer på en tårta eller några mindre till en cupcake. Men ett helt lock?












Bild lånad från www.karendaviescakes.co.uk






Kan man som seriös bakare/bakerska verkligen använda dessa formgjutna formar?
Ja, tydligen. De säljer som smör i solsken och på bloggarna runtomkring i USA och England så tycker både proffessionella och amatörer, via bloggar och hemsidor, att detta tydligen är en toppenidé. Anledningarna är att det går fort (?) att dekorera många cupcakes på en gång och att det är så fiffigt.

Jag tycker att det låter underligt. Gör man dem i förväg så torkar de ju och blir hårda. Inte kan man väl servera hårda lock av torkad sockerpasta på en muffins? Och gör man dem allt eftersom, så tar det ju längre tid att tillverka dem än att spritsa eller ta på frosting med en spatel på varje enskild cupcake? Speciellt om man skall måla, dusta och limma på glitter och pärlor?

Som jag sagt förut, så har jag egentligen ingenting emot sockerpasta på tårtor, även fast jag inte är något större fan av smaken.
Det blir ju i slutänden ganska lite sockerpasta per bit om den kavlas tunt, och det är väl inte värre än att lite snyggt lämna marsipanlocket på en prinsesstårta på sidan av tallriken.

Men på en cupcake?
Där måste man ju ta av hela locket innan man äter, om man inte vill få hela munnen full av sockerpasta.

För att illustrera vad jag menar; den här dekorationen (bilden nedan) är ju supergullig och enligt mig helt okej, även med sockerpasta både som lock och dekorationer. Här kan figurerna både torka och målas utan att det gör något om de är stenhårda.





Bild lånad från www.karendaviescakes.cu.uk



Här (bilden nedan) blir det dock väldigt konstigt för mig...











Bild lånad från www.karendaviescakes.co.uk.








Fast det var denna bild på Kakburken som fick mig att reagera. Titta vet jag: http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=3792#large .... 


Vad tycker ni? Är det okej med såna här lock på muffins eller cupcakes som man skall servera till folk?
Är jag bara irrationell?

...ja, kanske det. Men då vill jag bara ställa en fråga;

Om dessa formpressningsformar fanns för tårtor, hade det varit okej att lägga på ett sånt här lock (i samma ratio, lika tjockt och lika dekorerat) på en stor tårta och börja äta ett stenhårt sådant, eller få hela munnen full med sockerpasta eller att ta bort hela när det var dags att skära upp en bit?

Nope - not in my book, i alla fall...

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar