torsdag 19 maj 2011

Heja Norge - i efterskott...















Grattis på 17 maj Norge.
Gratulerer med dagen Norge.
I efterskott... Jag har haft så himla mycket att göra. Har bronkit och handledsinflammation. Och livet stannar ju inte för det, om man säger så.

Men vi firade i alla fall så klart 17 maj här hemma, med norsk mat.
Kjottkaker, stuvede erter, brun saus och poteter.
På svenska blir det ungefär pannbiff med stuvade ärtor, brunsås och potatis. Det var jättegott!
Man steker köttfärsbiffarna först och kokar de sedan i buljong i en halvtimme. Åh, så saftiga de blir. Såsen gör man på buljongen de kokat i.
Mmmmums!
















Sen åt vi tårta.
Äkta blotkake.
Eller gräddtårta som det heter på svenska.

Jag svär, den här tårtan skulle kunna vara med på www.cakewrecks.com men jag är för fåfäng för att nominera mig där. Jag hade tyvärr en skvätt vaniljvisp i kylen och blandade ner det i vispgrädden... Dont do that people!! Det blev alldeles för rinnande.
Sen hade den vita chokladen nästan smält på bänkskivan, så jag kunde bara riva den på den tjocka delen av rivjärnet.
Så det såg ut som ost.

Shit... Sen ville Dottern dekorera med jordgubbar och seigmenn. Och då var liksom slaget förlorat. Så jag gav upp och lät henne, den vita chokladen och grädden göra som de ville.
Tursamt nog så smakade den otroligt gott!















En helnorsk måltid med svenska ingredienser. Heia Norge!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar