lördag 14 maj 2011

Recept - Potatis och purjolökssoppa med korv.















Detta är så himla enkelt och så himla gott.
Här är ett kanonrecept på "potatis och purjolökssoppa med korv". Den ultimata vardagsmiddagen med grönsaker.
Det är enkelt, nyttigt och mycket välsmakande.

Eftersom jag mixar allt i slutet, så älskar barnen det också.
Perfekt för en vardagsmiddag för barnfamiljer, alltså.
Vi serverar med surdegsbaguette penslad med olivolja/pressad vitlök/salt & peppar som får stå i ugnen ca 5 minuter. Sen doppar vi brödet i soppan vid bordet. Yummy!

Jag blivit av med min enkla soppor-fobi.
Låter konstigt kanske, att ha en sådan... men jag har alltid velat lagat lite mer avancerade saker och strävat efter att ha kunnat laga sånt som är lite mer ...? Ja, vad då? Jag menar så här. När jag väl har lagat soppor så har det varit Bouillabaisser, Moules m.m. Lite mer spännande saker med fina råvaror och kanske lite utländsk touch. Svenska bonna-soppor har jag liksom aldrig varit så där intresserad av - och därmed inte heller vetat hur jag skulle göra med dem. Därav fobin. Tidigare. Men det har förändrats det senaste året. 

Min pappa ringde och var exalterad över ett recept på rotfruktssoppa som han hade prövat. Så jag prövade att laga det, gjorde det massor med gånger och förändrade receptet allt eftersom. Och oj, så gott det blev. Så himla - himla - himla gott. Nu har jag fått in själva knycken som Tjorven skulle ha sagt. Jag fann min sopp-knyck och kan nu free-styla. *sus i publiken* 
- I know!! 
:) 
















Geniets recept på potatis och purjolökssoppa med korvbitar, 4 personer:

2 palsternackor
1 purjolök (det vita och ljusgröna - inte blasten)
1 gul lök (stor)
6 - 7 potatisar
2 morötter (normalstora)
4 buljongtärningar (gärna både grönsaksbuljong och köttbuljong)
Peppar (svarpeppar i kvarn)
Vatten så att det täcker grönsakerna

ca 5 - 6 dl vatten att spä med
1 kruka färsk timjan
1 paket god wiener-korv (kok-korv)
1 - 2 dl grädde

**

Tvätta, skala och tärna alla grönsaker i små bitar (ca 1 cm) för att koktiden inte skall bli så lång.















Ta en lagom stor kastrull och fyll på med kallt vatten så att det precis täcker alla grönsaker. Smula ner 2 buljongtärningar.















Sätt på lock, låt koka upp och koka under lock på medelvärme i ca 30 - 35 minuter.















Ta upp ett par bitar och smaka av så att alla grönsaker är ordentligt mjuka.
Mixa soppan noggrant med en stavmixer. 
Spä soppan med vatten (börja med ca 3 dl) och grädde. Koka upp och smaka av.
Ha i fler buljongtärningar (eller Renee voltaires Lantbuljong-pulver, som jag) en i taget, smaka av efter varje och peppra ordentligt.

Spä gärna soppan lite i taget, för den får inte vara för tjock. Det är inte gott. Fortsätt tills du är nöjd. 

När du tycker att soppan smakar gott och har fin konsistens så skivar du upp wiener-korven i ca 0,5 - 1 cm tjocka skivor och häller ner dem i soppan.

Vill du servera vitlöksbröd till så sätt in det i ugnen nu också.















Låt soppan med korven koka upp igen och håll det kokande i ca 5  - 7 minuter, tills korven är färdig (rykande het inuti). Smaka av igen.

Salt, peppar? Lite citronsaft? En nypa socker? Oftast behövs ingenting mer med just denna soppa. Men mat blir ju oftast inte automatiskt godare av sig själv, när man väl har lagat färdigt den, så man måste krydda och spä och trixa tills man är nöjd.

Finhacka timjan (2/3 av krukan) och häll ner det precis innan du skall servera.



Voilà!















Jättegott!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar