torsdag 9 juni 2011

Kaka på pinne - kaklubba, in progress...

Nu har jag bakat i tre dagar. Straight. 
Jag tänkte ju göra kaklubbor (cookie pops) och då beställde jag en stor rund cirkel-form (pepparkaksform) & kakpinnar, sniffade upp ett riktigt bra recept och började baka.
Jag har aldrig gjort det förut, men jag har plöjt igenom hundratals sidor på nätet, så det känns som om jag gjort det hundra gånger... :)

  


Gör degen (recept kommer i ett annat inlägg), låt den vila i minst en timme och kavla och skär ut stora tjocka cirklar.





Lägg den utstansade kakdegen på bakplåtspapper och lägg klubb-pinnen i mitten. Låt den sticka in i klubban till hälften ungefär, för dessa kakor är stora och tunga.
Tryck försiktigt till med fingrarna, så att pinnen trycks ner i degen, jämt och fint, utan att tryckas igenom till undersidan.







Säkra kakan med ett extra lager deg över pinnen som du har tryckt ner i den ogräddade kakan.
Nu är den redo att gräddas i ugnen på 180 grader ca 8 - 10 minuter.






Så där ja, nu är de gräddade och gjenomstekta. Låt kallna helt och hållet på ett galler. Bry dig inte om lapptäcket. Vi skall ju dekorera dem - på baksidan. 



Så här ser baksidan ut. Jag gräddade lite längre, för att jag ville att de verkligen skulle bli stabila. Man kan säkert korta ner gräddningstiden något, men nu vet jag att de håller ihop. De är väldigt goda.




Jo, jättegoda!
:)

Detta är baksidan i närbild.







Man kan undvika den extra lappningen (säkringen) med degen på framsidan om man gör något av följande:
  • Gör degen tjockare så att du kan sticka in själva pinnen i kakdegen utan att den går sönder. Funkar nog jättebra om man har platta pinnar eller gör degen ganska mycket tjockare.

  • Gör lite mindre kakor (mina är 11 cm i diameter), så behöver du bara trycka in pinnen ordentligt i degen - utan att säkra den. Den håller helt säkert ihop ändå, bara den är lite lättare i vikt än mina. 

Jag tog dock det säkra före det osäkra och blev nöjd ändå, lapptäcke och allt. Det är ju första gången jag gör dem. Ungarna bryr sig helt säkert inte.

Nästa steg blir att dekorera dem med royal icing.
Tomorrow my friends, och det blir sååå spännande!! 
Antingen blir det jättebra eller så går det käpprätt åt "#¤¤%?&&?%%"".
Hur som helst så är det ju kakor på pinne.
Klart kidsen äter dem, hur de än ser ut.
Eller hur...?
?

:) // Ann 

2 kommentarer:

  1. Åh, får vi smaka dessa på kalaset? Ses snart! //Annika

    SvaraRadera
  2. Hej du blonda bagare. Google suger! Måste logga in mig som anonym... Men det är jag!
    Jo, kakorna blev ju ganska bra i slutänden. Men man måste ju vara mer detaljorienterad om man vill ha det där riktigt fina resultatet. Det som var roligt var att det var otroligt roligt :), denna gång. Och det var överraskande, för förra gången jag dekorerade kakor så var det ...så där. Nu var det jätteroligt!
    :) // Ann

    SvaraRadera