onsdag 15 juni 2011

Kakor på pinne - cookie pops















Halloj! Så här ser en av de kak-klubborna ut som jag bakade och dekorerade till Dotterns fem-års födelsedagskalas.

Men vi börjar väl från början...?






Gör kristyr (florsocker, äggvita och citronsaft, blanda med elvisp på låg hastighet), alltså det som kallas för Royal Icing. Jag färgade botten himmelsblå. Här är den jag använde, Wilton Icing Colors "Sky Blue".











Så här ser det ut innan jag börjar spritsa.
Jag använder mig av 10-sekunders-regeln, dvs att när du ringlar ner den färdiga frostingen i skålen så skall det ta tio sekunder tills dess att den "försvinner" och inte syns mer. Det funkar alltid bra för mig. Jag använde en tyll 3, Wilton, rund.



Jag smaksätter alltid kristyr med citronsaft istället för vatten. Godare så.
Spritsa en rund ring och fyll den. Fyll alla små hål och skaka kakan så att kristyren blir jämn och fin. Lägg att torka.






Man bör låta kakorna torka i minst 24 timmar. Det gör man för att färgerna inte skall "blöda" och för att kristyren skall kunna torka ordentligt mellan lagren.









Nästa dag gör du en vit (ofärgad) kristyr och i mitt fall, så spritsade jag ett moln på varje "himmel" på hälften av alla kak-klubbor.


På den andra halvan av kak-klubborna gjorde jag en sol. Det är "Electric Yellow" från Americolor. Som jag beställde från www.thecakedecoratingcompany.com




Ingen sol utan strålar!!






...och några till...









Så där ja, nu liknar det en sol.









Sen spritsade jag små pluttar eller pärlor runt varje himmel, på alla kak-klubborna, solarna också.






Nu är mina kakor på pinne, nästan färdiga. De skall bara torka tills dagen efter, och då skall jag knyta en rosett kring varje klubba.




...torka, torka, torka. Om katten hoppar upp här, då ligger han risigt till, kan jag säga...
:)






När de hade torkat färdigt så fick solarna varsin vit silkesrosett runt varje klubb-pinne.








...och molnen fick en skir rosa rosett.








Jag ställde mina cookie pops i en blomlåda fylld med sand. Det fungerade jättebra, och barnen fick själva ta dem när de ville.

Detta är nu andra gången jag dekorerar kakor. Och denna gång var det jätteroligt. Precis som jag trodde att det skulle vara. Men jag klurade ut vad jag måste göra för att det skall bli kul, och det är att ta det lugnt och inte stressa. Det går inte att stressa och dekorera kakor.
Om man ser det som meditation, så har man kommit en bra bit på vägen.

Nästa gång (för det kommer det att bli, snart!!) kommer jag göra ännu mer detaljerade och fiiiina kakor. Detta var mandomsprovet.
Nu skall det snart dekoreras mer.

Barnen gillade klubborna jättemycket, och det var roligt att se dem springa runt med dem i munnen på gräsmattan, i den stekande solen och bara vara så där härliga som barn kan vara.

:) // Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar