onsdag 28 september 2011

Konditori- och bagerimässan i Kista















Sånt här gör en medelålders hobbybagares hjärta väääääldigt glad. Att få gå runt och titta på massor av nya och fina sorters strössel, ätbara pärlor, sockerkristaller och andra dekorationer.

Min blogg-kompis Annika frågade om jag ville följa med på Konditori- och bagerimässan i Kista som nyligen gick av stapeln.
- Om jag ville? Hmmm, låt mig tänka... 
- JA! SÅ KLART! 

Annika finns på http://www.litenkakalycklig.blogspot.com/, där hon bakar så fina tårtor så!

Vi beställde och printade ut biljetter, skrev stolt in våra bloggar på passerkorten.
Jag gick in som "galen i cupcakes" och hon gick in som "liten kaka lycklig".
Och sen trakasserade vi alla utställare som hade något att bjuda på.
Och det hade de. I mängder.
Vi åt glass, cupcakes, makroner, pajer, wraps, chokladpraliner, smakade på fondant (som vi fick lära oss inte har någon relation med sockerpasta / sugerpaste alls!) och mycket mycket mer.















Vi var där en fredagseftermiddag, och det var förvånansvärt lite folk.

Det var en branschmässa dock, och ingen av företagen på mässan sålde direkt till slutkund. Ganska irriterande, eftersom man gärna vill köpa i alla fall hälften av det man ser.
Men man får väl ta sedan dit man kommer, så jag hittade på några fejk-historier och businessplaner för att få vara med i deras värld, om så bara på låtsas.
:)

Är jag GALEN i cupcakes, eller Galen i CUPCAKES? Ja, det drar väl åt båda hållen, kan jag väl glatt erkänna...

Mässans finaste bås hade ändå "Åsö".
Yep, Mama likes her bling bling, och där hade de träffat mitt i prick!





















Jag fick en hel del nya ideér och fick reda på många fler leverantörer, än de jag tidigare visste om, och jag hade väldigt roligt med Annika!

Nu är jag bara smått irriterad över att så lite av det som finns på en så här mässa, kommer oss slutkunder tillgodo.
Det mesta kan ju bara beställas av konditorier och stora affärskedjor som använder det i sin egen bakning (tänk Coop & ICA Maxi som säljer egna dekorerade tårtor och sånt).

Sluta tjafsa - lägg ut det på hyllorna och låt oss vanliga hobbybagare ha roligt med det istället.
Seriöst alltså, har ni varit inne i en vanlig supermarket i tex. Tyskland, Frankrike och USA?
Vi är värsta u-landet gällande detta, kan jag bara säga...

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar