torsdag 15 september 2011

Recept - Apelsin och mörk choklad muffins / cupcakes















Hejsan alla cupcake-vänner!
Jag prövade en ny kombination idag och det blev jättegott. Så jag tänkte dela med mig av smaskigheterna. 

Det fanns väldigt många apelsiner i fruktfatet hemma.
Hmmmm.
Jag gillar ju verkligen apelsinchoklad.... och jag hade en platta mörk choklad hemma...
Apelsin + mörk choklad = jättegott.
Alltså blev det apelsin- och mörk choklad cupcakes.
:)

Jag använde mig av samma recept som mina citronmuffins fast jag bytte ut citronskalet och citronsaften mot just det - apelsin istället. Sen la jag till mörk choklad också.

Här är länken till citroncupcakes: http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/08/recept-goda-enkla-cupcakes-med.html


Apelsinmuffins med mörk choklad i stora bitar:
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 apelsin (rivet skal från hela apelsinen och saften av halva apelsinen)
100 g mörk choklad


Ta fram en plåt och ställ upp muffinsformar, ca 15 - 20 st.
Sätt på ugnen, 200 grader.


 


Hacka eller skär chokladen i ganska stora bitar och låt ligga på skärbrädan tills det är dags att strö ner dem i muffinsfomarna.




Tvätta apelsinen ordentligt och riv skalet på rivjärn eller zest-järn och se till att du bara får med det yttre skalet, riv inte ända in till det vita.



Pressa saften från en halv apelsin.









Vispa ägg och socker fluffigt i en stor skål.
Blanda ner det rivna apelsinskalet och saften från en halv apelsin i den fluffiga ägg- och sockerblandningen.
Ta en lite mindre skål och blanda mjöl och bakpulver ordentligt och sikta sedan ner (genom en finmaskig sil) det i äggblandningen och häll på smör/mjölkblandningen.
Rör runt med en slev tills smeten blir slät och fin. Smaka på smeten.

Behöver du mer apelsinsmak? Pressa ner mer apelsinsaft.

Fördela smeten i muffinsformarna så att det blir lika mycket i varje form. När alla är fyllda så fördela och strö de grovt hackade chokladbitarna. Tryck inte ner dem. De sjunker i alla fall, och ju mer de håller sig uppe vid ytan, desto bättre är det.






Grädda omedelbart i mitten av ugnen tills de är färdiga, det tar ca 10 - 12 minuter.







De skall bli lätt gyllenbruna.
Så snart en potatissticka kan stickas ner och inte ha smet på sig när du tar ut den, så är de färdiga..






Dottern vakar noga över muffinsarna, slickandes på en slickepott som hon doppar i smetskålen när hon tror att jag inte ser...

Här är färdiga apelsinmuffins med stora bitar av mörk choklad som har smält inuti.








De blev så himla goda, så jag blev verkligen toppen-nöjd.

Jag har inte tid att frosta dem idag, men jag skall göra en len och smarrig mörk chokladfrosting.
Ni får se det färdiga resultatet alldeles snart.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar