onsdag 28 september 2011

Skansen - ett av Stockholms finaste ställen.

Skansen är så himla fint. Så superduperduperfint, alltså.

Vi är där så många gånger per år att mina barn himlar lite med ögonen när säsongen väl lider mot sitt slut.
-Skansen, mamma... igen...?

Inte för att det bekymrar mig, vi åker i alla fall. Jag inbillar mig att det är bildande på alla sätt och vis.
:)





Bollnästorget i all sin höstprakt. Krispig luft och strålande solsken och glada och icke-stressade människor.






Medan barnen högg in på varsin sockervadd och Mannen mumsade på nykanderade mandlar, så gick jag och köpte kaffe.















...och fick nästan en skratt-attack...















Femtio bagis. Inte som man skulle kunna tro för varsin latte på det trendiga kaffepalatset, utan för en skvätt vanligt hederligt bryggkaffe serverat i två rangliga papperskoppar.
Hahahahaha, de är inte kloka.

...eller är det vi som inte är kloka? hmmm...
:)






















Det är så mycket på Skansen som är så vackert så att det nästan skär i själen. Bland annat tycker jag att deras karuseller är så väldigt fina. Gammeldags, med klassiska tivolimotiv sirligt målade i pastellfärger.

...och då har jag inte ens börjat prata om glasblåseriet, de gamla husen, de solida bodarna och brukshusen, den fina dala-midsommarstången som enligt tradition står hela året med vackert torkade löv och blommor, den nästan overkligt vackra kyrkogården och mycket mycket mer.

Tycker du som jag, att nästan allt är vackert och behagligt att besöka en vacker tidig höstdag?
Ingen stress, inget svettigt knuffa-med-armarna-kalas och väldigt lite folk (jämförelsevis). Man får till och med parkering om man kommer i hyfsad tid.
Väldigt fint på alla sätt och vis.

...och ja, just det - djuren också.

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar