onsdag 7 september 2011

Tvåfärgad frosting till cupcakes - hur gör man?





















Detta är tvåfärgad frosting.
Det ger en sån fin effekt, och är roligt att göra.
Men det ser ju väääldigt komplicerat ut...?

...är det det, eller?
Nej, det är inte komplicerat.
Det kräver bara lite träning, målmedvetenhet och fingerfärdighet.

Jag tänkte visa er hur man spritsar med tvåfägad frosting:


Gör i ordning två olikfärgade frostingar i varsin skål.



Klipp ut en trekant du tror passar inuti spritspåsen.

Montera en tyll i en spritspåse och vik den över ett stort glas (blir enklare då). Placera papperstrekanten i mitten som på bilden.





Fyll frostingen på vardera sida om pappersbiten och tryck ner den med en sked, allt eftersom.


Dra ut papperstrekanten men håll emot med fingrarna så att inte all frosting följer med. Tryck ut luften och försegla med en pås-klämma.
Nu tänkte jag visa en teknik som funkar fint med en closed star tip.
Vill du ha en mjukare effekt av spritstyllen, så välj gärna en closed star tip.
Det gjorde jag, den heter 1B och är den till vänster på bilden.

Tyllen till höger är den vanligaste cupcake-frosting tyllen - en open star tip 1M.



...sen är det bara att börja frosta.
För att få "ros-effekten" så börjar man spritsa i mitten av muffinsen och roterar sedan utåt i en spiral samtidigt som man vrider på själva spritspåsen.













Jag valde ljusgrönt och ljusrosa. Men man kan välja vilka färger man vill.
Mina frostingfärger kommer oftast från Americolor. Jättebra färger.
De kommer i en fin flaska med försegling och starka fina färger.

Lycka till med spritsningen av er tvåfärgade frosting, mina cupcake-vänner!

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. WOW vad fint! Kolla gärna min webbshop om du gillar cupcakes :D

    SvaraRadera
  2. Will do. Tack så mycket, du är snäll!

    :) // Ann

    SvaraRadera