torsdag 8 december 2011

Ischoklad - enkelt recept, med smak om man vill.















Nästan alla gillar ischoklad.
Och det är ju så härligt enkelt och sådär lagom småpyssligt och det blir fint och gott. Det bör ju därmed kvalificera sig som det perfekta julgodiset egentligen...?

Fast jag kan inte leva utan Knäck, så det blir nog en fight utan dess like om nu Ischoklad skall komma och försöka ta över en titeln. Nej, vi håller oss till det faktum att ischoklad är både gott och enkelt att göra.
:)

Receptet på vanlig ischoklad är väldigt enkelt.
  • Choklad
  • Kokosfett
Man tar hel mängd choklad och halv mängd kokosfett (tex. 200 g choklad och 100 g kokosfett). Jag bryter allt i små bitar, lägger i en skål och kör i micron 2 minuter i taget och rör runt ordentligt mellan gångerna. Ca 4 minuter (två omgångar) brukar räcka, men det beror på vad du har för sorts micro och vilken choklad man använder.

I år gjorde vi två olika ischoklad, med smaker:
  • Ljus ischoklad med hallon - min idé, Mannen älskar ju hallon och choklad.
  • Mörk ischoklad med kaffe - Sonens idé, jag blev superimpad!!

Oj! Så gott det blev.

Hallon-ischoklad är så enkelt som att göra vanlig ischoklad med mjölkchoklad. Sen tar du ca 2 - 3 dl frysta hallon och krossar dem mellan fingrarna medan de forfarande är frysta. Fördela sedan hallonbitarna i ischokladformarna så här, och häll sedan upp ischokladen i formarna som vanligt:
















Kaffe-ischoklad är så enkelt som att göra vanlig ischoklad på mörk choklad och sedan smälta lite extra kokosfett i ett glas eller kopp (ca 20 g eller så) och ta ett par rejäla skedar med snabbkaffe (älskade Nescafé) och lösa upp kaffet i det väldigt varma kokosfettet så här, häll sedan som vanligt upp ischokladen i formarna:






Tips - blir inte allt kaffe upplöst i det varma kokosfettet, så sila blandningen ner genom en finmaskig sil ner i ischokladen så att du inte får torra snabbkaffebitar i munnen senare.










Ställ in godbitarna på plåt in i kylen i minst 30 minuter, och lägg sedan upp den stelnade ischokladen i burkar. Jag brukar alltid ta typ BigPack-formar med lock, för de är så smidiga att stapla i kylen. 
Hehehehe, nu vet jag att jag har några väninnor med Tupperware-fetisch som sitter med höjda ögonbryn och smackar med tungan åt mig. Men - jag har ingen Tupperware-fetisch och då går det jättebra att använda BigPack-formar.
:)

Så här ser godbitarna ut i genomskärning:

  





Ischoklad med hallon.








Ischoklad med kaffe.









-Vilken som var godast?
Resten av familjen gjorde kullerbyttor när de åt den ljusa med hallon.
Men den mörka med kaffe är  S J U K T god, så de får ha sina hallonischoklad helt för sig själva.

:) // Ann

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag snubblade in på din blogg när jag letade efter recept på heltäckande glasyr för kakor - du har tydligen provat på det några gånger! Får man fråga vad du använde för recept på dina dekorerade kakor?

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anja,

    :)
    Jag gör bara vanlig kristyr (royal icing):

    1 äggvita
    ca 4 dl florsocker
    ca 3 msk citronsaft

    Jag blandar ihop snabbt med elvisp.

    Tricket är att veta hur tjock den skall vara. Mer socker om den är för tunn och mer citronsaft om den är för tjock.

    En del gör en kontur med en lite tjockare kristyr och "floodar" sedan över med en lite tunnare.

    Jag, personligen, brukar istället göra allt med en sorts kristyr. Jag brukar följa 10 sekunders-regeln;
    Ringla kristyren ner i sig själv och räkna till tio sekunder. När det har gått 10 sekunder skall kristyren ha "smält" in i sig själv, fast inte innan tio sekunder har gått, för då är den för tunn.

    Den konsistensen brukar vara fin till både kontur (låt stelna en stund först) och för att flooda (svämma över) kakorna.
    Men - man måste hjälpa kakan genom att skaka på den och fylla i alla luckor.

    Sök gärna igenom bloggen på "dekorerade kakor" eller "kak-klubbor", så hittar du säkert några inlägg och bilder på hur jag har gjort det.

    :) // Ann

    SvaraRadera