måndag 12 december 2011

Lucia lurar bakom knuten - recept på saftiga lussebullar / lussekatter / saffransbröd.















Jag älskar Lucia, hon som kommer med ljus i håret och med vackra sånger i olika stämmor. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser den vitklädda varelsen som sprider högtidlighet och spelar på en klang i folksjälen som ljuder ända fram till jul där tomten står bakom husknuten och tar över. 

Det spelar ingen roll om det är Adolf Fredriks körer som sakta skrider fram genom kyrkan ackompanjerade av hissnande vackra toner, där Lucian har riktiga kanaljus från Liljeholmens Stearinfabrik, eller om det är lite mindre skönsjungande och kanske mer fokuserade femåringar på dagis, som blygt tittar ut över publikhavet och de smattrande blixtarna, medan de klämmer i från tårna ända ut ur strupen.

Tack och lov får jag uppleva båda två genom att först knäppa på TV´n *tidigt* i morgon bitti och sen åker jag ner till dagis och får den välbehövliga dosen av plastljuskronor, sloknande stjärngossestrutar och trasiga elektiska ljus.
Härligt, härligt!

När man firar Lucia så kräver nästan traditionen lussebullar, och jag tänkte visa er några enkla knep som gör de väldoftande saffransbullarna så saftiga och goda att det inte är klokt.

Här är Geniets (mitt) recept på lussekatter:
  • 100 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 3 pkt (1,5 g) saffran (jo!)
  • 1 påse torrjäst för söta degar
  • 1 burk Kesella original
  • 1/2 tsk salt
  • 2 dl socker
  • 15 - 17 dl vetemjöl
1 - 2 ägg till pensling
Russin om man vill

**

Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i tre paket saffran i det smälta smöret och rör runt med en träslev. Ta av från plattan och låt stå.
Ta en stor bakskål och häller ner alla torra ingredienser (mjöl ca 15 dl, salt, socker, torrjäst) och vispa runt så att allt blandas. 
Häll mjölken och Kesellan ner i kastrullen med smält smör och saffran och värm under vispning till ca 45 - 50 grader (varmt alltså).

Häll ner den varma blandningen i mjölbunken och blanda frenetiskt med träsleven tills det inte går mer, häll då istället ut på mjölat bakbord och knåda degen ordentligt. När du har fått en jämn och smidig deg som är torr utanpå men kladdig inuti, så kan du lägga tillbaka den i bakskålen för att jäsa. Man skall absolut inte ta för mycket mjöl för då blir bullarna tunga och torra.
Jag lägger alltid på ett lager med plastfolie över kanten på skålen innan jag lägger på en kökshandduk, det funkar alltid superbra. Ställ degen brevid spisen och sätt ugnen på ca 210 grader.
Jäs i ca 30 minuter.

Knåda degen på mjölat bakbord. När man skall börja baka ut den, så skall den vara lite svår att hantera, lite kladdig och fastna lite grann i bakbord och på fingrar. Men inte för kladdig förstås...
:)

Baka ut lussekatter i alla tänkbara former och lägg de färdiga lussebullarna på plåtar med bakplåtspapper. Lägg över en handduk och låt varje plåt jäsa ytterligare 20 minuter.
Pensla sedan med uppvispat ägg och stick in russin.
Grädda ca 8 minuter (tills de är lätt gyllenbruna och doftar gott).
Låt svalna och njut, eller frys dem.

Lussebullar med Kesella tål frysning ovanligt bra och smakar nästan som färska när man tinar dem lite i micro/ugn innan servering.









I år köpte jag saffran på Willys, och då fanns bara Garant. Men det gick ju finfint.






Kesella är ett alldeles ypperligt trick att ta till för att få lussekatterna riktigt saftiga och goda.









Jag använder nästan alltid torrjäst.
Lyckas bättre med det av någon anledning.
...sen är det ju väldigt praktiskt också.






Nu är det dags att börja kåda med händerna.




Så här ser alltså årets första lussebullar ut. De blev så sjukt goda. Ljusår från butikernas gulfärgade bullar som de kallar lussebullar.
Skäms på er. 





Djupt guldgula läckerbitar som bara smälter i munnen. Använder du som jag tre paket saffran, så smakar lussebullarna precis som de skall.




:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar