fredag 16 december 2011

Recept - hemlagad tapenade med crostini, enkelt och jättegott. Bra gå-bort-present.





















Den här tapenaden gjorde jag för bara några dagar sedan, och jag kanintefatta att jag inte har gjort det själv förut!

Det var min pappa och hans sambo som gjorde det när vi var hemma hos dem och jag som är idé-samlare lade snabbt till det till "recept-att-göra-till-mitt-eget"-listan.

Hur gör man nu egen tapenade då? Jo, det är jättenkelt.


Ta fram; 1/2 - 1 dl olivolja, avrunna svarta oliver (stor burk 935 g), en tredjedels burk avrunna kapris (vanlig burk 220 g medelstor kapris), ansjovis (spadet), 1/2 citron, 1 - 2 klyftor vitlök, en nypa timjan (färsk om ni har), vit- och svartpeppar, salt och en nypa socker.











Ta också fram en mixer. Jag använde mig av själva mixerskålen istället för att ta själva stavmixern. Det är lättare att kontrollera konsistensen med en mixerskål, för med stavmixern blir det mer puré-aktigt direkt, och jag vill helst ha bitar i min tapenade.


Så här ser det ut när jag smaksätter efter att ha mixat allt. Gör det ni också, häll allt i en skål, rör runt och smaka av.
Behövs mer timjan? Mer peppar? Mer citron? Mer vitlök? Kör på.


Klicka ner den färdiga tapenaden i en tättslutande och väl rengjord och torr burk. Då håller den sig flera veckor i kylskåpet. Sätt en liten rosett på, eller knyt ett band runt, så vips har du en fin present att ge till någon du håller kär.


Så här gjorde jag egna crostini:
Köp en eller två vetebaguetter (spelar ingen roll om de är torra) och skär dem i 0,5 - 1 cm tjocka skivor och lägg upp på en plåt. Gör i ordning en skål med olivolja, salt och peppar och pensla på skivorna. Grädda dem i mitten / nedre delen av ugnen på ca 180 grader i ca 12 - 15 minuter.
OBS. Skivorna skall vara helt torra när du tar ut dem. Känn på dem. Är de lite mjuka i mitten skall de in i ugnen tills de är torra.






Låt crostinin kallna helt på köksbänken och förvara dem helst i en brödkorg eller i en kakburk. Lägger man dem i en plastpåse så mjuknar de, och man vill ju att crostini skall ju vara torra och frasiga.

Det är inte svårt. Det är jättebilligt att göra mycket (ett superbra tilltugg till en stor fest). Den håller sig i kylen länge. Det är utan tillsatser och läbbiga jäsextrakt.

Men framför allt så blir det så himla gott, när man gör hemgjord tapenade själv. Och crostinisarna smakar knaprigt och fräscht och de håller sig toppenfint om man förvarar dem torrt.

Smaskens!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar