tisdag 17 januari 2012

Recept - Salmalax med salladslök och soja, enkelt som tilltugg, tapas eller smårätt.


 

 

 

 

 ...låt mig börja med att be om ursäkt för bildkvaliteten. Shiiitdålig, men det var allt jag fick med mig.

 

 

  

Om ni skall ha fest, buffé, cocktailparty eller middag hemma så får ni här ett toppenrecept som jag har kört förut här i bloggen.

Men jag ville visa er hur man kan servera det på ett ballt sätt.  
Jag köpte nämligen ljusbrickor (!) i glas att ha som små tallrikar samt pyttesmå glasskålar från IKEA.

På ljusbrickorna serverade jag en liten tapasrätt på varje glas-skiva bestående av:
  • 3 - 4 tunna skivor Salmalax (högkvalitativ laxbit från Norge, som med fördel serveras rå)
  • 2 msk tunt skivad eller strimlad salladslök
  • ca 3 msk japansk soja serverat i en liten skål av glas 

Vilken hit! Har ni inte prövat, så gör det. Visst hade det varit pricken över i:et om jag hade fått tag på mini-ätpinnar i trä?
:)

Det är ruggigt gott, har en seriös wow-effekt och alla som smakar det vill veta mer om det.
Jag förstår dock inte alla de som envisas med att ha denna fisk i grytor och så... Gör inte det om ni vill behålla den speciella smaken.
Använd den rå eller på sin höjd grillad eller sotad kring kanterna men fortfarande rå eller mycket rosa inuti.  

Så här ser Salma-lax ut i förpackningen. Jag har handlat den på Coop Forum i Bromma och på ICA Maxi i Danderyd. Det är bara att ringa till butikerna innan och kolla att de har den.

 
Bild lånad från www.flavorites.se

 Tips - gällande Salmalaxen. Back Loin (ryggfilé) är snäppet vassare än Belly Loin (bukfilé), även om båda är grymt goda.

 
:) // Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar