måndag 20 februari 2012

Semlor, baka själv - choklad, jordgubb och mandelmassa.


















Grattis på fettisdagen.
Näää, det låter inte bra.
Fettisdagen blir inte fint, hur man än vrider och vänder på både ordet, uttalelsen och betydelsen.

Grattis på semla-dagen låter bättre.

Jag bakade de härliga runda, fyllda och spritsade bullarna igår och tänkte visa er hur jag gjorde.
Det blev tre olika sorters semlor.


Här är fyllningarna. Från vänster till höger; choklad & mandelmassa, mandelmassakräm och till sist mixade jordgubbar med lite socker.




Sen skar jag av små lock och gröpte ur bullarna rejält. Vad är poängen med fyllning om man inte får i något?
:)




Choklad- och mandelmassafyllning.
Kakao, mandelmassakräm och grädde.




Mandelmassakräm.
Mandelmassa och mjölk.





Jordgubbsfyllning.
Frysta, tinade och mixade jordgubbar med lite socker.








Sen gjorde jag två skålar med vispad grädde. En med kakao och florsocker och en med bara lite florsocker.




Här är en spritspåse med chokladgrädde.





Sen en lite större sprits med vanlig grädde till jordgubbssemlan och mandelmassasemlan.


Spritsa, lägg på locket och pudra lite florsocker över.
Voilá!


Jordgubbssemlorna fick små hjärtmönster på locket.
Superenkelt. Klipp ett litet hjärta i papper och lägg på locket innan du pudrar över florsocker. Ta sedan bort pappershjärtat.










Semlor är goda!
Men vilken är godast?














Häng med till nästa inlägg så får ni se?

Det är roligt att baka lite annorlunda semlor med olika smaker (i norska semlor har man ofta sylt istället för mandelmassa - jag tog jordgubbar och mixade dem istället), och framför allt är det roligt att baka den storlek man vill ha. Jag gillar ganska små semlor som inte är så himla stora.
Men det är klart.
Skall man bara ha en... Och får tag på en jättestor...
Ja, då är inte jag kvinnan att tacka nej - det är ett som är säkert!

:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar