måndag 20 februari 2012

Semlor - Smakstest. Vilken är godast? Traditionell, choklad eller jordgubb (norsk)?





















Jaha ja... då var det dags att välja då.
Jag tänkte nämligen få det svart på vitt i år.
Vilken semla är godast egentligen?

Är det den tradionella eller nykomlingarna? Eller utlänningen, kanske?
(i Norge äter man ibland semlor med sylt i, men jag mixade hela jordgubbar istället, för det tar emot att klicka i sylt (vet inte varför) i hemmagjorda semlor).

För att pröva måste man baka, så då gjorde jag det.
Sen provsmakade hela familjen, tills magarna stod i fyra hörn.
:)

Överst på bilden: Semlor med choklad- och mandelmassafyllning
Mitten på bilden: Semlor med jordgubbsfyllning och vispad grädde
Underst på bilden: Semlor med mandelmassakräm och vispad grädde

Så här gick smakstestet:

Chokladsemlan:
Ann: 3
Mannen: 4
Sonen: 4
Dottern: (100, men hon nöjde sig senare med den högsta poängen) 5
Totalt: 16 poäng

Anns kommentar: Ja, den är god. Men nästa gång gör jag en vanlig chokladkräm utan mandelmassa i fyllningen. Mandelmassan gifte sig inte riktigt med chokladkrämen rent smaksmässigt. Sen är jag inget super-fan av vetedeg och choklad ihop. Men det är resten av familjen, så det är nog mig det är fel på?

Jordgubbssemlan:
Ann: 4
Mannen: 5
Sonen: 5
Dottern: 4
Totalt: 18 poäng

Anns kommentar: Jättegod! Smakar absolut inte semla, utan mer som någon liten bakelse från barndomens sommardagar. Känns lite poänglöst att både laga och äta för mig, jag gör hellre en riktigt god gräddtårta - men resten av familjen gjorde volter!

Den traditionella mandelmassa-semlan:
Ann: 5
Mannen: 5
Sonen: 4
Dottern: 3
Totalt: 17 poäng

Anns kommentar: Äääääntligen! En fullträff. Jag älskar när man gör kräm av mandelmassan (skivad mandelmassa göra sig icke besvär här i huset) i semlorna och den jag gjorde blev jättegod. Jättegod. Både mannen och sonen (som vanligtvis inte är så himla förtjusta i mandelmassa) blev hänförda. Dottern bara skakade på huvudet och upprepade "chokladsemla" som något nyfunnet mantra... Men det skall tilläggas att inte en endaste liten smula fanns kvar på tallriken när vi var färdiga.
:)

Sablar så gott det var. Och roligt.
Lycka till med semlorna idag!

:) // Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar