onsdag 14 mars 2012

Nya grejen - gelé är vansinnigt roligt, kreativt och gott!













Bild lånad från www.jelly-shot-test-kitchen.blogspot.com






Nya flugan heter gelé!
...eller jello / jelly som det också heter.
:)

Ni som har följt bloggen ett tag har kanske sett att jag har pratat om det förut, och att det är en god sak att ha som eller på desserter och bakverk.
Men "going into it" så har jag upptäckt en helt ny dallrande, smakrik, färgrik och väldigt påhittig värld!
Go America, säger jag bara.  

Eftersom norrmännen serverar gelé som efterrätt eller födelsedagsmums, så blev jag efter åtta års vistelse där, ganska indoktrinerad. Jag skall dock villigt erkänna att jag var lite ...skeptisk till att sätta skeden i en blobb dallrande röd ...gelé - tills jag smakade.
Därefter var jag såld. 
MUMS! Det är verkligen jättegott. Och vääääldigt enkelt att både laga och förvara.
Och man kan enkelt förvandla det till ett vuxet och roligt party-tilltugg om man tillsätter lite alkohol.

...just sayin'.
:)

Det skall sägas att det inte är lika enkelt att göra gelé här, som det är i Norge. Och det är absolut inte lika enkelt i Norge som det är i USA eller England.
Där man köper färdiga gelé-paket med alla möjliga och omöjliga smaker av frukt och godis i regnbågens alla färger.
Här hemma får man göra den själv.
Men frukta inte. Det är faktiskt enkelt, när man fått in den rätta knycken.

Man tar gelatinblad eller pulver och smaksätter det med saft, juice eller egenkokat bärkoncentrat.
Jag kommer att göra detta i ett eget inlägg och ger er då ett mer fullständigt recept.
Fram tills dess så har jag en liten beskrivning här, från ett tidigare inlägg: http://galenicupcakes.blogspot.com/2011/12/recept-vit-choklad-pannacotta-med.html

Här är några härliga bilder för inspiration från det stora landet i väst.
Citroner?
Ja...
Men titta lite närmare, så får ni se något roligt. 









Bild lånad från www.bakersroyale.com










Genialiskt. Pure and simple.
Citrongelé i citronskal. Så friggin' brilliant att jag blir stum.







Bild lånad från www.bakersroyale.com







I samma anda kommer här en bild på ett par riktigt coola jordgubbsshots.
Urkarvade jordgubbar (jättestora, får man förmoda?) med jordgubbssgelé i mitten.
Lägg av, så gott.








Bild lånad från www.kitchenlibrarian.blogspot.com






Den här fina och helt perfekta sjulagers-gelén är så himla läcker.
Want to make it.
Now!







Bild lånad från www.jellomoldmistress.com








Man kan också ta sina små cakelet-formar eller iskubsformar och hälla i gelé, och då får man så här söta små godisbitar. 

Till sist måste jag visa ett härligt litet projekt som man kan göra med sina barn.
Ett fint akvarium! 
Det kan man göra i en stor glasskål, i en burk (som bilden visar) eller i individuella små glas.
Roligt för barnen, roligt för mamma & pappa och väldigt roligt att äta.
Perfekt på barnkalaset?









Bild lånad från www.thefamilykitchen.com








Inlägget och beskrivningen på hur hon har gjort det här fina akvariet finner ni här:
http://blogs.babble.com/family-kitchen/2011/08/15/the-jello-fishbowl-for-kids/

Have fun kids!

:) // Ann 

1 kommentar: